MATERSKÁ ŠKOLA OPOJ 247, 919 32 OPOJ
ŠKOLSKÝ VÝCHOVNO-VZDELÁVACÍ PROGRAM
VESELÉ DETI
2019-2022
Vydala:
Bc. Nikola Gašparovičová
Názov ŠkVP: |
VESELÉ DETI |
Adresa materskej školy: |
Materská škola Opoj 247, 919 32 Opoj |
Kontakt: |
Email: msopoj@gmail.com Tel.: 033/5583394 |
Zriaďovateľ: |
Obec Opoj, Opoj 1, 919 32 |
Stupeň vzdelania: |
Predprimárne vzdelávanie |
Dĺžka štúdia: |
Niekoľkoročná dochádzka |
Forma výchovy a vzdelávania: |
Celodenná |
Vyučovací jazyk: |
Slovenský |
Predložený zriaďovateľovi: |
...........2019 |
Prerokovaný v pedagogickej rade: |
...........2019 |
Prerokovaný v rade školy: |
...........2019 |
Vydaný dňa: |
.......... 2019 |
OBSAH
Školský vzdelávací program je základným dokumentom školy, podľa ktorého sa uskutočňuje výchova a vzdelávanie v školách podľa školského zákona. Školský vzdelávací program je vypracovaný v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania podľa školského zákona a s príslušným štátnym vzdelávacím programom.
Vlastné ciele materskej školy sú vypracované na základe diskusie pedagogických zamestnancov.
Predprimárne vzdelanie získa dieťa absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v materskej škole.
Dieťa, ktoré absolvuje materskú školu disponuje štandardnými charakteristikami školskej spôsobilosti a je pripravené na vstup do základnej školy. Vzdelávanie v materskej škole smeruje k osvojeniu všeobecného vzdelania a poskytuje základné predpoklady pre všeobecné vzdelávanie na nasledujúcich stupňoch vzdelávania. Predpokladom na vstup do primárneho vzdelávania je dosiahnutie školskej spôsobilosti. Zohľadňujúc základný rámec kľúčových kompetencií dieťa v materskej škole získava prvotné základy:
Predprimárne vzdelanie v materskej škole ukončuje dieťa:
Dokladom o získanom stupni vzdelania je osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelania, ktoré dieťa obdrží na slávnostnej rozlúčke k príležitosti ukončenia dochádzky v MŠ na základe písomnej žiadosti zákonného zástupcu.
Ukončenie predprimárneho vzdelávania v našej materskej škole:
Slávnostná akadémia za účasti zákonných zástupcov detí, starostu obce a zamestnancov materskej školy sa spravidla uskutočňuje koncom kalendárneho mesiaca jún, príslušného školského roka. V prvej časti sa prihovorí deťom a pozvaným hosťom riaditeľka a triedna učiteľka predstaví jednotlivo každé dieťa. Rozlúčka je spojená s vystúpením detí so slávnostným programom, odovzdávaním osvedčenia o predprimárnom ukončení, darčekov od pani učiteliek pre predškolákov a pohostením od rodičov. Predškoláci po rozlúčkovej slávnosti vystavia v obci (vo výklade miestneho obchodu) svoje triedne tablo.
Viesť deti k zdravému životnému štýlu, posilneniu zdravia prostredníctvom pohybu, pohybových aktivít, turistických vychádzok, zdravého stravovania, starostlivosti o svoje zdravie a poznania svojho tela.
Pohyb je pre deti v predškolskom veku prirodzenou činnosťou, ktorá im prináša radosť. V súčasných podmienkach života je neoddeliteľnou súčasťou zdravého životného štýlu, preto sa zameriavame na rozvíjanie a upevňovanie telesnej zdatnosti a výkonnosti detí. Prioritu vidíme v zabezpečení dobrých podmienok pre pohybové aktivity – priestorových aj materiálnych. Aktivity, ktoré podporujú naše zámery sú jarné a jesenné turistické vychádzky do prírody, zimná sánkovačka (stavanie snehuliakov - a iné podľa poveternostných podmienok), letná olympiáda v MŠ ku dňu otcov... Vypracovali sme si – „Plán proti obezite“, ktorý je zameraný na podporu pohybu detí v MŠ, ktorý chceme naďalej rozširovať.
Viesť deti k ochrane prírody, učiť ich spoznávať jej krásu, vnímať a vyjadrovať svoje pocity vo vzťahu k okoliu a naučiť ich niesť zodpovednosť za svoje konanie.
Ochrana prírody patrí pri súčasnom stave znečistenia našej planéty k prioritám mnohých inštitúcií. Deti učíme separovať odpad, nabádame ich ekologicky myslieť a správať sa zodpovedne. Výrobou vtáčích búdok a pravidelným prikrmovaním vtáčikov počas zimného obdobia prispievame k ochrane vtáctva. Naše turistické vychádzky majú v sebe okrem športových disciplín zahrnuté aj environmentálne prvky: čo do prírody patrí a čo nie, priame pozorovanie rastlín a živočíchov a pod. Prostredníctvom digitálnych edukačných programov (Putovanie vodnej kvapky ,...) a zážitkového učenia poskytujeme deťom príležitosť poznávať prírodné javy a vedieme ich k samostatnému hľadaniu informácií a bádaniu.
Viesť deti k poznávaniu regionálneho folklóru, priblížiť im ľudové zvyky a tradície. Aktívne sa zúčastňovať na kultúrno - spoločenských akciách obce.
Popri napredovaniu moderných technológií sa snažíme deťom vštepovať pozitívny vzťah k regionálnemu folklóru a lásku k ľudovým tradíciám, ktoré majú v našom regióne trvalé korene. Najviac rezonujú cez vianočné a veľkonočné sviatky, počas fašiangového obdobia, pri stavaní mája a pri oslavách Dňa matiek. Spoločne si pripomíname zvyky našich predkov, ktoré si po celé roky uchovali svoje čaro a jedinečnosť (zdobenie medovníčkov a vajíčok, vystúpenia detí v krojoch pri vianočných koledách a na ľudovú hudbu...).
Materská škola s celodennou výchovou a vzdelávaním, v prípade záujmu zákonných zástupcov s poldennou, poskytuje predprimárne vzdelanie deťom v čase od 6:30 do 16:00 hod., na základe potrieb a požiadaviek zákonných zástupcov a súhlasného stanoviska zriaďovateľa.
Dĺžka štúdia je niekoľkoročná, podľa požiadaviek zákonných zástupcov dieťaťa a kapacitných podmienok školy.
Podľa § 12 je vyučovacím jazykom v školách štátny jazyk (slovenský jazyk).
UČEBNÉ OSNOVY MŠ OPOJ:
Naša materská škola ponúka rodičom a deťom nielen priateľské prostredie, ale aj kvalitné predškolské vzdelávanie. Na realizáciu všetkých aktivít majú deti aj pedagógovia vytvorené vhodné prostredie a materiálne zabezpečenie. Triedy sú vybavené interaktívnymi tabuľami, didaktickou a audiovizuálnou technikou, množstvom didaktických pomôcok a veľkým množstvom hračiek. V každej triede sa nachádza notebook a tlačiareň. Taktiež máme digitálnu hračka Bee Bot a hovoriace štipce. Triedy sú členené na centrá aktivít, prostredníctvom rozmiestnenia nábytku, aby rešpektovali potrebu detí mať dostatok priestoru na hry, cvičenie a cielené aktivity. Rozmiestnenie hračiek, detskej literatúry, učebných pomôcok, telovýchovného náradia a náčinia, hudobných nástrojov rešpektuje požiadavku vybavenia jednotlivých kútikov. Obľube sa tešia stavebnice veľkých rozmerov, magnetické stavebnice.
Učiteľky majú k dispozícii kopírovací prístroj a pripojenie na internet v celej budove. Učiteľská knižnica je dopĺňaná o nové podnetné materiály – metodiky, námety na prácu s deťmi a o odbornú literatúru.
Materská škola nesídli v účelovej budove, ale je v rámci možností prispôsobená na výchovu a vzdelávanie detí predškolského veku. Sme dvojtriedna materská škola, kde zloženie tried je heterogénne. Budova je jednopodlažná, vstup do materskej školy nie je bezbariérový. Hneď za vstupnou chodbou je šatňa pre deti, z ktorej sa vstupuje do umyvárky a WC, zároveň sa zo šatne vchádza do prvej triedy cez malú chodbu, z tejto chodby sa vchádza aj do kancelárie riaditeľky. Prvá trieda je prechodná a vstupuje sa z nej priamo do druhej triedy. V prvej triede sa každý deň rozkladajú postieľky na spánok, druhá trieda je väčšia, tu sú postieľky rozložené stále. Za touto triedou sa nachádza školská jedáleň, ktorá je zriadená na prípravu, výdaj, konzumáciu jedál a nápojov pre deti v čase ich pobytu v materskej škole. V pivničných priestoroch je zriadená telocvičňa pre deti, vybavená náradím a náčiním pre deti predškolského veku. V pivničných priestoroch sa ďalej nachádzajú priestory na odkladanie pomôcok vyrobených učiteľkami.
Školský dvor je neoddeliteľnou súčasťou edukačného prostredia materskej školy. Poskytuje dostatok priestoru na realizáciu rôznych organizačných foriem: pobyt vonku, cielené vzdelávacie aktivity, pohybové aktivity, hrové činnosti. Školský dvor je vybavený preliezkami, hojdačkami, pieskoviskom, lavičkami a tienistými miestami pod stromami. Dvor je vysadený kríkmi, listnatými a ihličnatými stromami, ktoré filtrujú vzduch, pohlcujú prach, tlmia hluk, vytvárajú kyslík a v neposlednom rade plnia i estetickú a náučnú funkciu pri poznávaní prírodných reálií. Detské ihrisko poskytuje množstvo rôznorodých činností a hier pre deti. Je tu priestor pre bezpečné loptové hry a iné športy. Preliezačka je zameraná na rozvíjanie obratnosti a akrobatických zručností. Deti tu majú možnosť využívať preliezačku – domček so šmýkačkou, prístrešok, rôzne sezónne hračky a pomôcky do piesku, prípadne do snehu, či na hrabanie lístia. Bohatá zeleň umožňuje každodennú realizáciu aktivít zameraných na prírodovedné poznávanie formou priameho zážitku, vytváranie pozitívnych postojov k prírode, rozvíjanie estetického vnímania a prežívania prírody.
Vnútorné a vonkajšie priestory sa využívajú na pokojný, bezpečný a zmysluplný aktívny pobyt detí v MŠ. Priestorové a materiálne podmienky materskej školy sú na primeranej úrovni a spĺňajú základné podmienky ustanovené školským zákonom a vyhláškou MZ SR o podrobnostiach a požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež.
Cieľom hodnotenia detí je poskytnúť spätnú väzbu učiteľkám a rodičom o tom, na akej vývinovej úrovni sa dieťa nachádza, aké má rezervy a aké sú ďalšie možnosti jeho napredovania. Rovnako dôležitá je aj spätná väzba poskytnutá deťom, súvisiaca s budovaním základov sebahodnotenia a sebapoznávania.
Hodnotenie uskutočňujeme formou pedagogickej diagnostiky. Zahŕňa procesy a aktivity, ktoré napomáhajú získať o dieťati komplexné poznatky. Písomnú diagnostiku detí vykonávajú učiteľky trikrát v roku v diagnostických hárkoch a na základe toho spracujú hodnotenie výchovno – vzdelávacích výsledkov. Zmysel hodnotenia detí spočíva v tom, aby sme vedeli odborne posúdiť účinnosť pedagogickej práce, aby sme mali dôkladné poznanie o učebnom pokroku konkrétnych detí, ale i v oblastiach rozvoja sociálnych vzťahov, hodnôt, emocionálneho prežívania a ďalších pre deti významných oblastí.
Systém kontroly a hodnotenia detí je priebežné monitorovanie výsledkov vzdelávania sa detí a ich formatívne hodnotenie (zamerané na podporu ďalšieho učenia detí, je užitočnou spätnou väzbou) na základe poznatkov získaných:
Cieľom vnútorného systému kontroly a hodnotenia detí je získať relevantný a dlhodobý prehľad o rozvoji a učení sa dieťaťa i o zrealizovaných opatreniach a ich účinnosti, ktoré smerujú k zlepšeniu kvality materskej školy. Učiteľkám i vedeniu materskej školy poskytuje spätnú väzbu pre ďalšiu prácu s dieťaťom, ako i individuálne vzdelávacie pokroky dieťaťa a výsledky vlastného vzdelávacieho úsilia učiteliek.
V škole vytvárame prostredie priaznivej pracovnej klímy s dôrazom na vzájomnú dôveru, úctu, zodpovednosť a pracovné nasadenie v stabilnom kolektíve, ktorý udržiava dobré medziľudské vzťahy s rodičmi.
Systém kontroly a hodnotenia výkonov je priebežné monitorovanie aktivít zamestnancov a ich formatívne hodnotenie na základe poznatkov získaných:
Cieľom vnútorného systému kontroly a hodnotenia zamestnancov školy je harmonizácia aktivít výchovno-vzdelávacieho procesu a zvyšovanie kvality práce jednotlivých zamestnancov. Toto má viesť k zlepšovaniu výkonu a nepretržitému rozvoju kompetencií zamestnancov, k motivácii učiteliek, aby samy sledovali a hodnotili svoj pracovný výkon a pracovné správanie, menili ich kvalitu prostredníctvom kontinuálneho vzdelávania a sebavzdelávania, a tým skvalitňovali prácu celej materskej školy v súlade s vlastnými cieľmi, poslaním i zameraním.
Systém kontroly a hodnotenia zamestnancov umožňuje vedeniu školy čo najobjektívnejšie hodnotiť jednotlivé pracovné výkony, získavať, riadiť, rozvíjať a finančne odmeňovať tých, ktorí majú požadované spôsobilosti napĺňať školský vzdelávací program, v súlade s cieľmi a princípmi výchovy a vzdelávania.
Vypracovala: Bc. Nikola Gašparovičová v spolupráci so všetkými pedagogickými zamestnancami v materskej škole.
V Opoji dňa 26.08.2019
Prehľad o revidovaní a doplnkoch
Dátum |
Predmet revidovania, doplnku |
24.8.2020 |
Učebné osnovy |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Na stiahnutie SkVP MŠ OPOJ.pdf